Sąd nie ma możliwości zastąpienia sprzecznych z prawem zapisów w umowie kredytowej innymi rozwiązaniami – uznał w czwartek Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Takie orzeczenie jest korzystne dla frankowiczów. Z jednej strony daje możliwość unieważnienia umowy kredytowej, z drugiej – zdaniem części prawników – może skutkować „odwalutowaniem” kredytu, licząc po kursie z dnia zaciągnięcia zobowiązania, zmniejszeniem obecnego zadłużenia i spadkiem raty kredytu.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że w zawartych w Polsce umowach kredytu indeksowanego do waluty obcej, nieuczciwe warunki umowy dotyczące różnic kursowych nie mogą być zastąpione przepisami ogólnymi polskiego prawa cywilnego. Sędziowie uznali też, że prawo UE nie stoi na przeszkodzie unieważnieniu umów dotyczących kredytów we frankach szwajcarskich – ale wymaga to zgody kredytobiorcy.
Wyrok jest konsekwencją czterech pytań, które do TSUE w ubiegłym roku skierował Sąd Okręgowy w Warszawie. Pytania mają związek ze sprawą małżeństwa, które w 2008 roku zawarło umowę kredytu hipotecznego na 40 lat. Bank udzielił kredytobiorcom kredytu wyrażonego w złotych polskich, ale indeksowanego do franka szwajcarskiego. Kredytobiorcy wnieśli do sądu pozew o stwierdzenie nieważności umowy kredytu z uwagi na nieuczciwe ich zdaniem postanowienia dotyczące mechanizmu indeksowania, które umożliwiały bankowi jednostronne i dowolne określanie kursu walut. W związku z tym warszawski sąd skierował do TSUE pytania w sprawie wykładni dyrektywy w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich.
Wyrok ma znaczenie przede wszystkim w sprawie frankowiczów, których dotyczył – zostanie przekazany sądowi okręgowemu w Warszawie i będzie dla niego wiążący. Jednocześnie wskazuje on jednak sposób interpretacji unijnych przepisów dla innych sądów w Polsce orzekających w sprawie kredytów we frankach.
Co dalej z kredytem indeksowanym do franka szwajcarskiego? „Sądy krajowe mogą albo stwierdzać nieważność umowy albo orzekać o przewalutowaniu. TSUE uznał także, że sąd krajowy nie może się sprzeciwić nieważności, jeśli klient się tego domaga. Wyrok TSUE jest jednoznacznie korzystny dla kredytobiorców – zarówno kredytów indeksowanych, jak i denominowanych”
24 komentarzy
Antypis antypo mówi:
paź 5, 2019
o godzinie 13:30
Za 5 lat Polska przez PiS będzie jak Grecja to zobaczymy czy Pisowcy będą tak glosno
Jesteś owca to plac mówi:
paź 5, 2019
o godzinie 13:28
Ciekawe czemu bank tak Ci proponował we frankach gdybyś miał coś w głowie
To byś nie brał teraz spłacaj co myślisz że dostaniesz coś za darmo w pl za darmo można tylko w mordę dostać
Dominim mówi:
paź 5, 2019
o godzinie 13:25
Pani Emila z 1522 bardzo dobrze mówi frankowicze chcieli dobrze Ale życie jest okrutne tak bywa ich decyzja nikt im nie kazał brali we frankach to niech teraz płaci A nie płacze i teraz boli ich dupa
Nikt nie powinien płacić za nich
Za mnie nikt nie zapłaci w zł
Anonim mówi:
paź 4, 2019
o godzinie 8:13
Brawo PIS , jednak jest trochę sprawiedliwości !! Dzięki UE i Trybunału Sprawiedliwości Jeszce trzeba zrobić porządek z Pe Owcami , i ogłosić przedterminowe wybory samorządowe
Anonim mówi:
paź 4, 2019
o godzinie 16:09
Znowu wyrolowani Ci Polacy, którzy uczciwie brali kredyty w polskich złotych. Głupi uczciwi.. PiS po raz kolejny premiuje cwaniaków.
Anonim mówi:
paź 4, 2019
o godzinie 0:15
Putin powinien wjechac i zrobic porzadek w Kaczystanie
Anonim mówi:
paź 3, 2019
o godzinie 20:47
polaczki placza jak baby tylko ciagle im malo i narod ciagle byl krzywdzony jak tylko zajrzec
do histori polaczkowa,niby to ruscy ich wykorzystywali jak niemcy przyszli zrobic poradek w
1939 roku to tez im zle bylo —A WONT DO AFRYKI I TAM PODSKAKIWAC:
ZOSTALO GORA 90 LAT POLACZKOWA I JAKIES MOCARSTWO POLOZY LAPE NA NIEWIERNYCH
Uczciwy Mieszkaniec mówi:
paź 3, 2019
o godzinie 20:22
do p. Emilii z 15:22 – przemawia zazdrość, jak widzę, dobrze, że Państwo Nam pomoże, inni tylko zabierali a Ci dajo Nam piniądze !
Ameba mówi:
paź 4, 2019
o godzinie 7:32
Zrozum! Państwo nie ma pieniędzy. Wszystkie osoby płacące podatki składają się na pieniądze państwa. Czyli, to Twoi sąsiedzi, przyjaciele i reszta społeczeństwa spłaci kredyty Frankowiczów.
Anonim mówi:
paź 3, 2019
o godzinie 19:09
Mieli do wyboru złotówki i franki. Chcieli przechytrzyć innych, ale się nie udało i pretensje do wszystkich. Spłacaj i nie marudzić cienkie cwaniaczki.
Anonim mówi:
paź 3, 2019
o godzinie 22:29
Nie jestem cwaniaczkiem, bank nie udzielił mim kredytu w zł. bo twierdził że nie mam zdolności kredytowej na zł. a mam na franka. I to cała historia. Kredyt wziąłem 200 tyś a kapitału dalej po 10 latach mam do spłaty 350 tyś. Uważasz że to uczciwe?
Anonim mówi:
paź 4, 2019
o godzinie 6:00
To capnęli Cię. Zawiodła intuicja. Powinna zaświecić się czerwona lampka.
Anonim mówi:
paź 4, 2019
o godzinie 21:53
Nie wolałem płacić kredyt niż wynajmować A mądrym po szkodzie to każdy jest. Jak kupowałem zmianę kursu ale nie 200 %
Anonim mówi:
paź 3, 2019
o godzinie 16:40
No i co z tego, banki nie dadzą się wyruchac tak jak wyruchani zostaki frankowicze. Poza tym, kredyt bierzesz w walucie w kórej zarabiasz. Chcieli wydymać freda (franka) a fred wydymał ich.
Ireneusz mówi:
paź 3, 2019
o godzinie 16:22
7-demo komentarzy i wszystkie idiotyczne.
Anonim mówi:
paź 3, 2019
o godzinie 20:00
Splacaj kredycik we frankach tak jak było w przedmiocie umowy która podpisałes
Anonim mówi:
paź 3, 2019
o godzinie 15:22
Kombinowali i przekombinowali. Mieszkasz w Polsce, pożyczaj w PLN. Teraz płacz i płać. Bidak nie pożyczał franków. Stać Was płacić. A nie to wyjazd do Szwajcarii i tam składać pretensje.
Emilia mówi:
paź 3, 2019
o godzinie 15:22
Trochę to nie sprawidle w stosunku do wszystkich osób biorących kredyty. W szczególności niesprawidle dla osób które kredyt wzięły w zł. Taki „frankowicz” zaciągnął kredyt bo był dla niego bardzo korzystny. W umowie było wszystko napisane, że rata będzie taka jak kurs franka. Powinni się z tym liczyć że kurs walut nigdy nie jest taki sam. A teraz pretensje, że kredyt im się zwiększa a nie spada… Też bym chciała żeby Państwo mi kredyt spalcilo. Ludzie teraz będą mieli mieszkania l/domy/działki za pół ceny bo podatnicy im je zafundują. Nie zgadzam się z tym…
Anonim mówi:
paź 3, 2019
o godzinie 14:34
I tak nic nie wywalczą, płacić trzeba bierze się w takiej walucie jak się zarabia.
Anonim mówi:
paź 3, 2019
o godzinie 14:09
a jakby frank spadł do 50gr to zyskiem z różnicy kursu podzieliliby się? Raczej nie!! To dlaczego chcą się dzielić stratą?
Franek mówi:
paź 3, 2019
o godzinie 14:03
tak to prawda zgodzę się z przedmówcą ja brałem kredyt w złotówkach a moj sąsiad we frankach i się ze mnie nabijał , ze głupi jestem ze płacę duzo większą rate jak on ,ale za niedługo frank zaczął rosnąc i juz mu tak do smiechu nie było ja spłaciłem swój kredyt a on dalej spłaca i jeszcze długo będzie spłacac a jednakowo bralismy na 15 lat i teraz to ja się z niego smieję ze mimo większej raty ale mam kredyt spłacony i własnie dobrze tz frankowiczom ,chciałes byc cwaniaczkiem to teraz płacz i płac a takie franki miały byc dobre ,ja w polskich złotych zarabiam to i w złotówkach płacę,oczywiscie zaraz się posypie fala krytyki za to ale mam to gdzies, ale duzo ludzi mysli tak jak ja.
Anonim mówi:
paź 3, 2019
o godzinie 14:23
inaczej myślą tylko ci co brali we frankach
Anonim mówi:
paź 3, 2019
o godzinie 16:21
tak
Anonim mówi:
paź 3, 2019
o godzinie 13:16
Jaja jak berety. Typ idzie do banku. Bierze tani kredyt którego głównym punktem jest fakt że wysokość raty kredytu zależna jest od kursu Franka i jest uprzedzony o tym i świadom tego że jak kurs urośnie to i rata też a teraz się sapie? Nosz to jakaś kpina. Póki raty były niskie to czemu nie protestowali tylko teraz jak kurs się zmienił na ich niekorzyść. A gdyby teraz nagle wyje**ło pof Francji i kurs drastycznie spadł to nie będą protestować aby powrócić do pierwotnych zasad? Podpisałem umowę to płacę. Proste