Burmistrz planuje wycinkę 49 drzew w Parku im. Jana Pawła II – brzmi pierwsze zdanie ulotki nawołującej do wsparcia działań na rzecz zachowania drzewostanu w obecnej postaci. „Podpiszcie petycje w obronie drzew” – czytamy w apelu. Jak jest faktycznie? Postanowiliśmy zweryfikować to bezpośrednio w parku. Zwisające gałęzie, chore lub puste drzewa widać gołym okiem.
Wszystko w związku z planami modernizacji parku Jana Pawła II. Gmina Kamień Pomorski pozyskała na ten cel 85% dofinansowanie zewnętrzne. Park zarówno zostanie zrewitalizowany, jak i przystosowany celów rekreacyjnych oraz uzdrowiskowych. Wymienione zostaną głównie chodniki, uporządkowana i zagospodarowana zostanie zieleń, a także powstaną nowe alejki z wykorzystaniem nawierzchni przepuszczalnych, ławki, toalety czy plac zabaw.
– Te drzewa to płuca naszego miasta. W koronach tych drzew bytują ptaki, dziuple zamieszkuje chroniony gatunek nietoperza, to też argument za powstrzymaniem wycinki. Po wycięciu drzew park straci swój klimat i charakter. Nowe nasadzenia w postaci małych drzewek nie zastąpią wiekowych, ponad 100 – letnich drzew – czytamy w ulotce sprzeciwiającej się wycince.
– Na terenie całego Parku rośnie, zgodnie z dokumentacją dendrologiczną wykonaną przez Wiesławę Zyskę znajduje się 331 szt. różnych gatunków drzew. Decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w zakresie stanowiska archeologicznego na terenie parku można wyciąć 34 drzewa. Decyzja zapadła po dokonaniu szczegółowych oględzin każdego z drzew. Oprócz tego, w gmina złożyła wniosek do Starosty Kamieńskiego na wycinkę 15 szt. drzew i czeka na wydanie decyzji – tłumaczy Burmistrz Stanisław Kuryłło.
Łącznie gmina wytnie 49 drzew, o ile Starosta Kamieński wyrazi na to zgodę. Stanowi to ingerencję w 15% całego zadrzewienia parku. Po wycince nie pozostaną jednak puste place. W ramach rekompensaty, za usunięty starodrzew zostaną wykonane nasadzenia. Zgodnie z projektem, będzie to 41 nowych drzew i taką ilość zaakceptował Burmistrz Stanisław Kuryłło.
Urzędnicy podkreślają, że gdyby w parku rokrocznie była prowadzona normalna przycinka, pewnie byłoby to niezauważalne. Udaliśmy się na miejsce, aby przyjrzeć się drzewostanowi. Nie trzeba być ekspertem, aby zobaczyć że część drzew jest zwyczajnie pusta w środku.
Niektóre drzewa stoją tylko dlatego, że opierają się o inne. – Może jak jakaś sucha gałąź podczas spaceru spadnie i w główkę uderzy to zrozumie Pani że nikt tam zdrowych drzew nie wycina – mówi nie przebierając w słowach radny Tomasz Żurowski – wystarczy podejść sobie do Starostwa Powiatowego i zapytać czy Starosta wydał decyzję aby wycinać zdrowe drzewa.
60 komentarzy
wioletta mówi:
lip 22, 2018
o godzinie 11:18
A czy pan mieszkaniec ś opowie nam ile zdrowych drzew poszlo tam pod topór? Bo duzo, czyz nie prawda?
Mieszkaniec Ś. mówi:
lip 22, 2018
o godzinie 9:21
Proszę sobie przyjechać do Świnoujścia,tu jest zrobiony park(park Chopina) na poniemieckim cmentarzu.Są toalety,siłownia,plac zabaw dla dzieci,ścieżki,ławeczki niektóre tak skonstruowane że można poleżeć.Chore drzewa zostały usunięte,zostały też usunięte niebezpieczne drzewa.Park prezentuje się pięknie,bywa odwiedzany przez wszystkich.Proszę sobie wyobrazić że nawet Niemcy,których przodkowie są pochowani na tym cmentarzu nie protestowali i często przychodzą posiedzieć.
Anonim mówi:
lip 22, 2018
o godzinie 12:22
Też tak chcemy! A znowu znalazły się przeszkody.
elka mówi:
lip 22, 2018
o godzinie 8:32
Tam są groby ,kościół ,drzewa ptaki cisz spokój ,no i toalety siłownia plac zabaw na szczątkach ludzkich brawo ,ławeczki oświetlenie chodnik mały nakład i piękno natury drzewa tlen nasze płuca ,nie dla niszczenia zdrowych drzew ,pozdrawiam
Andrzej Olkiewicz mówi:
lip 22, 2018
o godzinie 3:57
Wzgórze Żalnik, od zarania jego ludzkich dziejów miejsce to smutne, opuszczone ciemne i ponure, poza murami miasta ongiś ludziom chorym – trędowatym i śmierci przeznaczone, i choć grobów już dawno tam nie ma, miejsce jak dawniej zdaje się być opuszczone, smutne, ciemne i ponure, jakby śmierć na zawsze we władanie wzgórze objęła. Ożywmy to miejsce! niech prócz ptaków śpiewu, głos radosnej zabawy naszych dzieci i wnucząt będzie słychać. Niech słońce to miejsce rozpromieni, już na zawsze śmierci smutek, w radość zamieni.
Anonim mówi:
lip 22, 2018
o godzinie 12:23
Też tak uważam!
Anonim mówi:
lip 21, 2018
o godzinie 16:01
Rządzący nie potrafią zadbać o porządek w istniejącym parku a w nowym to niby zadbają ???
Anonim mówi:
lip 22, 2018
o godzinie 11:34
pytanie, które puentuje całą tą dyskusję i właściwie kończy temat. Wytniemy 49 drzew, wywalimy 2 miliony i za 5 lat będzie to samo co jest. Zasrane, brudne i poniszczone. Do tego nieskoszona trawa i zarośnięte chodniki. Kurtyna.
Anonim mówi:
lip 22, 2018
o godzinie 12:25
Pesymistów można leczyć. Skorzystaj z pomocy!
Anonim mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 20:39
Najlepiej niech wytną wszystkie drzewa w Kamieniu.
wioletta mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 19:29
W dzienniku powiatu kamienskiego ukazal sie artykul w ktorym pisza ze inwestycja rozpocznie sie jeszcze w wakacje i zaczna od wycinki drzew. Przeciez do 15 pazdziernika lègna sie ptaki i jest okres ochronny. To te drzewa beda ciete z gniazdami?.To niezgodne z prawem!!!
Anonim mówi:
lip 22, 2018
o godzinie 12:26
Od kiedy pani jest taka troskliwa?
Anonim mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 18:22
Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych.
Zgodnie z art. 38a [Strefy ochrony uzdrowiskowej; zakazy]
Ust. 1. W strefie „A” ochrony uzdrowiskowej zabrania się:
10) wyrębu drzew leśnych i parkowych, z wyjątkiem cięć pielęgnacyjnych.
Uważam, że wycięcie tak znacznej liczby drzew jest przesadą. A nie wycinacie jedynie drzew chorych i całkowicie niezdatnych do odratowania! Z moich obserwacji po porównaniu terenu parku z przedstawioną w tym artykule wizualizacją: http://kamienskie.info/park-im-jana-pawla-ii-z-dofinansowaniem-beda-nowe-alejki-kladka-i-teznia/ wynika, iż wycinane będą również drzewa całkiem zdrowe, a kolidujące z inwestycją.
Ciekawi mnie również, co się stanie z zamieszkującymi park gatunkami ptaków i nietoperzy, które są chronione? Z tego co słyszę przechadzając się parkiem, to któreś drzewo zamieszkuje gatunek sowy. Czy gmina dokonała jakichkolwiek oględzin planowanych do wycinki drzew pod kątem ochrony gniazd i gatunków ptactwa/nietoperzy?
Z całą pewnością park miejski zasłużył sobie na długo oczekiwaną przebudowę, ale moim zdaniem nie powinna się ona odbywać kosztem istniejących ZDROWYCH drzew oraz zamieszkujących park gatunków zwierząt chronionych. Jestem za stworzeniem miejsca przyjaznego dla wszystkich: przyjezdnych i miejscowych, lecz nie kosztem przyrody. Koncepcję można w każdej chwili zmienić, a odratować straty powodowane zbędną wycinką już nie. Proszę się nie zasłaniać zastępczymi nasadzeniami, bo jeśli gmina dalej będzie się opiekować parkiem w dotychczasowy sposób, to połowa nasadzonych drzewek zostanie zniszczona. Nie tak dawno wandale zniszczyli przecież w Kamieniu Pomorskim młody dąb im. Jana Pawła II.
Apeluję do Pana Burmistrza o rozwagę i powściągliwość przy planowaniu tak ważnych inwestycji, na tak wrażliwym obszarze znajdującym się przecież w strefie uzdrowiskowej „A”. Pomysł odświeżenia parku jest świetny, ale należy pochylić się jeszcze nad rozwiązaniem.
Anonim mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 18:31
No chłopie to przywaliłeś. Ciekawe kto się podpisze pod tą decyzją o zgodzie na wycinkę przy takich warunkach prawnych.
* mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 19:30
Dobrze napisane! Popieram!
wanda mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 16:33
Starosta niech wycina w Golczewie , a Kamień zostawi w spokoju o drugi Szyszka się znalazł…………
ola mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 16:30
o kurde drugi Szyszko się znalazł wycinać stare i zasadzić nowe kiedy one urosną to poroniony pomysł 49 drzew wyciąć toż to cały park tyle liczy . ławki , kosze okej ale ale plac zabaw to przesada to samo toaletę może jeszcze super market i będzie kasiora od jakiegoś inwestora do kieszeni…………
Anonim mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 14:08
Do soboty!!!
Anonim mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 13:51
Gmino róbcie swoje
Anonim mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 12:00
ja chcę zwrócic uwagę na stan drzewostanu na kamieńskim cmentarzu. Ostatnio będąc na naszej nekropolii podczas silnego wiatru przy wejściu głównym spadł dość duży konar suchego drzewa. Potem spadły jeszcze pojedyńcze gałęzie. O nieszczęście nie trudno w takiej sytuacji. Tam też należy dokonać inwentaryzacji drzewostanu i przycięcia lub nawet wycięcia starych chorych albo suchych drzew. To zadanie dla zarządycy cmentarza i podjęcia stosownych działań.
* mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 9:27
” ławki, toalety czy plac zabaw” Na cmentarzu??? :( Człowiek chyba się starzeje, możne to już norma? :)
gość mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 8:42
Stare, spróchniałe i chore drzewa powinny być usuwane na bieżąco, a nie podczas kampanii wyborczej. Nie chcemy alejek pod kątem prostym, jak na Manhattanie w NY,bo tak się marzy urzędnikom z ratusza.
Gala mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 8:31
Skoro Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał zgodę na wycinkę 34 chorych czy uschniętych drzew,to nie rozumiem,dlaczego gmina upiera się na wycinkę dodatkowych 15 /zdrowych???/ drzew.Postawią w tym miejscu ławkę,kosz na śmieci albo latarnię???Mam nadzieję,że Starosta powiatowy nie przychyli się do tej absurdalnej,moim zdaniem, decyzji.Fakt,park już od dawna wymagał modernizacji,ale nie za wszelką cenę.
Anonim mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 7:08
W Kramie bedzie drewno kominkowe w promocjii !!!
Anonim mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 7:06
Ten pan radny to zwykły cham i kombinator. Nie ufam i nie zaufam !
Anonim mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 4:39
Nie nie pozwolić zobaczcie park wDziwnowie przy Sienkiewicza cały goły puste pały
Anonim mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 0:48
Ciekawe czy pani od petycji chce np. zostawić spróchniały konar widoczny na pierwszym zdjęciu. Tak to już jest, że dopiero jak dojdzie do nieszczęścia to tacy pseudoekolodzy siedzą wtedy cicho.
Anonim mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 8:18
Taki konar powinien być usunięty już dawno, nie powinno się czekać aż komuś na głowę spadnie.i są to normalne zabiegi pielęgnacyjne, i nie trzeba wycinać całego drzewa
Anonim mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 0:44
chrzanić petycje, to nic innego tylko bicie piany
Anonim mówi:
lip 22, 2018
o godzinie 12:31
Mam nadzieję. Panie Bburmistrzu! W razie czego zrobimy petycję dla zwolenników parku. Chcemy, żeby się coś zmieniło. A swoją drogą, skąd pani inicjatorka jest raptem taka waleczna?
wioletta mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 0:29
Zapuszczony, zasyfiony, zasrany. Jak rozumiem , to wina drzew. Trzeba wyciac.Jutro poszukam 49 chorych drzew i powiem Wam ile znalazlam
Anonim mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 0:14
Wycinka jak najbardziej potrzebna, uzasadniona. Dotyczy starych, chorych drzew. Autor petycji chce ,,zachowania drzewostanu w obecnej postaci,, , czyli nie godzi się na wycinkę tych chorych, a przez to niebezpiecznych drzew. To nie jest dobre żądanie, oj, nie…. . Naprawdę ważniejsze stare próchnicze drzewo niż bezpieczeństwo ludzi przechodzących przez park?
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 23:09
to jest akcja polityczna nie mająca nic wspólnego z ekologią, boli dupa że burmistrz zdobył 85% dofinansowania i robi park, zapomniany przez poprzedników
wioletta mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 23:05
Z wielu wypowiedzi wnioskuje, ze przez gowna i rozhite butelki nalezy wyciac zdrowe drzewa. No nie wierze
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 22:56
zwolennicy jak to nazwać remontu parku powinni zamówić taksówki i zobaczyć jak wygląda nowoczesny park ? w Dziwnowie .Dlaczego Krakowskie Planty nie remontują ? Mówią ,że Kraków to miasto Inteligentów ,jak kiedyś Wilno ,Lwów .
Gość mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 22:30
Popieram źadnych petycji nie podpisuję niech w końcu będzie tam ładnie a nie strasznie i niebezpiecznie
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 23:33
Pewnie!!!
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 22:17
Zapuszczony, zasyfiony, z zarośniętym asfaltem, zapyziały, z butelkami rozbitymi w tle, leżącymi wszedzie połamanymi gałęziami z drzew które nie były doglądane przez lata. Taki jest ten piękny i urokliwy park. Nawet menele wolą mieszkać na obsikanym dworcu niż w nim pić. O czymś to świadczy
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 22:35
świadczy o tym że nikt o niego nie dbał przez lata. Suche gałęzie to nie powód do wycinki całego drzewa. Zapuszczone i zarośnięte chodniki to nie powód do wycinki drzew. To dowód na to, że nikt o ten park nie dbał i to bardzo długo. Można wydać 2 miliony i za kilkanaście lat nowy park też będzie tak wyglądał. Bo tu nie chodzi o wycinkę drzew ale o systematyczną pielęgnację.
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 22:39
Zdobywanie pieniedzy z zewnątrz to proces trwający niekiedy latami. O ile pamiętam to gmina zrezygnowała z 50% na rzecz tego 85% i trwało to dwa lata. Może tym się zajmował? A pani gdzie była przez całe lata swojego życia? Ile wniosków Pani złożyła do gminy, pism, apeli, skarg na stan parku zanim pojawił się pomysł na rewitalizację? Ile razy oficjalnie pani interweniowała? Gdzie Pani była, że teraz kiedy są pieniądze żeby coś zmienić, chce Pani zniweczyć wszystko?
Anonim mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 7:24
Znalazł się gość od rozliczania ludzi mających inne zdanie niż urząd. W urzędzie są ludzie od wniosków unijnych a osobno gmina płaci za utrzymanie zieleni. i to niemałe pieniądze. I są od tego inni ludzie. Nie tłumacz zaniedbań w trosce o park pisaniem wniosków bo to zwyczajnie głupie. Może dowodu osobistego też mi nie wydadzą w terminie bo robili wniosek na dofinansowanie?
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 22:12
bardzo mądra Kobieta rozumiem ulica Lipowa
Julka mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 22:06
Niech ta mieszkanka postawi stoliczek,krzesełko pod którymś z tych pochyłych drzew i tam zbiera podpisy(joby).
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 21:55
Dlaczego autorka/autor tego apelu nie chce się ujawnić? Prosimy o nazwisko!
wioletta mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 21:51
Widze ze jak byscie sie nie bronili i tak zdania sa podzielone. Te fotki to zaledwia pare drzew do usuniecia z czym sie zgadzam . Tylko zastanawia mnie skad te 49? Wszystko co napisalam przekrecacie jak wiekszosc ktorzy sa za. Ja nie jestem przeciw rewitalizacji ,co jasno okreslilam. Chce tylko bronic zdrowych drzew, ktore tez pojda pod piłe.Wygonicie z tego parku wszystko co zyje. Ptaki nie beda zakladaly gniazd na malych drzewkach itd. Duzo by tu gadac. Ale nie kazdy chce sluchac
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 21:45
A Pan Radny żurowski też stoi bo opiera się o innych. A w główkę to już dawno się uderzył !
Anonim mówi:
lip 20, 2018
o godzinie 0:02
Tak właśnie.
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 21:41
Szkoda drzew :(
mieszkanka Kopernika mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 21:41
to jest park to wychodek dla psów tylko nikt nie sprząta.
Joanna mówi:
lip 21, 2018
o godzinie 23:36
To jest cmentarz ,groby pozostały zabrano tylko pomniki .Pamiętam doskonale ten cmentarz Kościółek Mikołaja to była kaplica cmentarna.
Wychodzenie z pieskami w to miejsce świadczy żle o ich właścicielach .
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 21:02
do
ANONIM mówi:
Lip 19, 2018
o godzinie 20:51 idź do lekarza
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 20:56
Nigdy nie poprę tej petycji. Jest wiele niebezpiecznych drzew. Czas posadzić nowe i zrobić porządek w parku. Skąd pomysł z tymi podpisami. Czy ktoś w ogóle zapytał wszystkich mieszkańców?
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 20:51
Ludzie, przecież jeśli faktyczne wytną tyle drzew to przy najbliższym wietrze kolejne same się wywrócą bo stracą stabilność. To jest wzgórze, drzewa wspierają się na wzajem. Poza tym na tym miejscu zlikwidowano nagrobki ale nie przeprowadzono ekshumacji. Czy to faktycznie nasza tradycja nie szanować miejsc pochówku? Tężnie , siłownie, mostki i place zabaw? Wystarczy wyrównać ścieżki, ustawić ławki i tyle. Nie wycinajcie drzew!
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 20:41
Po tym parku teraz to strach chodzić . 1. Można w g..no wdepnąć . 2. Może sucha gałąź spaść na człowieka. 3. Wieczorem można oberwać bo ciemno.
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 20:27
Nigdy nie podpiszę petycji!!!!!!!!
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 20:02
Poprzycinać a nie wycinać. Zrobić porządek zrobić ścieżki zrobić rabaty i będzie pięknie.Nowe młode drzewka-kikuty są koło starej milicji- są cudowne -wspaniała ozdoba. Popieram petycję. ZAKAZ WYCINKI.
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 19:23
Znalazła się specjalistka. Na jakiej podstawie i badaniach, ta Pani opiera swoje wywody o zamieszkujących tam zwierzętach?
Jest możliwość zrobienia coś fajnego, to zawsze się znajdą jakieś osoby co będą na nie. Przechodzę prawie codzienne przez park, jakoś tłumów tam nie widzę.
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 19:18
Bardzo dobrze robią. Do tego parku strach jest wejść. Po każdym większym wietrze jakieś drzewo się przewraca. Na większości drzew są suche gałęzie. Wyciąć już czas.
Anonim mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 19:23
Prawda.
* mówi:
lip 19, 2018
o godzinie 20:17
To jest PARK! A nie jakieś samosiejki. Co trzeba przyciąć, to przyciąć, a resztę dosadzić :) A, co z alejkami??? Drzewa owocowe co roku „wypadają” :( Może dosadzać??? Bo za 20 lat zostaną, tylko wały :( :( :(