
Członkowie Komisji Skarg i Wniosków działającej przy Radzie Miejskiej w Wolinie jednogłośnie zdecydowali o uznaniu za zasadną petycji mieszkańców dotyczącej planowanej lokalizacji turbin wiatrowych na terenie sołectw Chynowo oraz Łuskowo. Sprawa, która w ostatnich tygodniach budziła wiele dyskusji w gminie Wolin, była przedmiotem obszernej debaty podczas posiedzenia komisji.
Choć jeszcze przed posiedzeniem zapowiadano szerokie protesty mieszkańców i liczny udział przeciwników inwestycji, rzeczywistość okazała się zupełnie inna. Na sali obrad pojawiła się jedynie garstka zainteresowanych, co wyraźnie kontrastowało z wcześniejszymi zapowiedziami masowego sprzeciwu wobec planowanych wiatraków.

W posiedzeniu uczestniczył przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, który odpowiadał na pytania radnych oraz obecnych mieszkańców. Wyjaśniano m.in. kwestie związane z funkcjonowaniem firm realizujących inwestycje wiatrowe, ponoszonymi przez nie nakładami finansowymi oraz odpowiedzialnością w przypadku ewentualnego zaprzestania działalności. Podkreślano, że projekty tego typu wiążą się z ogromnymi kosztami, co sprawia, że ich porzucenie jest dla inwestora skrajnie nieopłacalne.

Poruszono również zagadnienia środowiskowe, w tym wpływ farm wiatrowych na migrację ptactwa. Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego wskazywał, że kwestie te są analizowane na etapie planowania inwestycji, a ptactwo – zgodnie z wynikami badań – potrafi adaptować się do zmienionych warunków i tras przelotów.
Podczas posiedzenia jeden z mieszkańców zaproponował, aby wstrzymać głosowanie i przenieść obrady na inny termin – tak, aby nie zamykać tematu mogącego przynieść korzyści gminie. Zaproponował on zaproszenie dodatkowych ekspertów, m.in. ekologów niezwiązanych z administracją publiczną.

Jako przykład wskazało Marka Dylawerskiego, znanego z zaangażowania w ochronę środowiska przy inwestycjach infrastrukturalnych, m.in. podczas prac związanych z trasą S3 przebiegającą przez Woliński Park Narodowy.

Mimo że decyzja komisji była jednoznacznie korzystna dla autorów petycji, część obecnych na sali protestujących wyrażała po zakończeniu posiedzenia niezadowolenie z faktu zamknięcia obrad i domagała się dalszej dyskusji.
W praktyce trudno było jednak wskazać, czego miałaby ona dotyczyć, skoro Komisja Skarg i Wniosków głosami radnych Izabeli Opasińskiej, Roberta Lemzy, Szymona Waligóry oraz Stanisława Brylskiego jednogłośnie uznała petycję mieszkańców za zasadną. Całość możecie Państwo zobaczyć w materiale filmowy.













121 komentarzy
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 24, 2026
o godzinie 14:00
Jak wygląda rozliczenie energii w modelu net-billing?
System net-billing w przypadku prosumenta wirtualnego polega na sprzedaży energii wytworzonej przez instalację do sieci po cenach godzinowych, a następnie wykorzystaniu uzyskanych środków do zakupu energii potrzebnej w innym czasie.
Wartość energii jest liczona dynamicznie, w oparciu o rzeczywiste ceny rynkowe z danego dnia i godziny.
To oznacza, że opłacalność inwestycji będzie uzależniona od umiejętności zarządzania czasem zużycia energii oraz przewidywania trendów cenowych.
Prosument wirtualny nie korzysta z opustu (jak w poprzednim modelu prosumenckim), lecz realnie handluje energią na rynku hurtowym.
System uwzględnia również możliwość zwrotu niewykorzystanych środków do wysokości 30% ich wartości rocznie.
Cdn.
leon mówi:
sty 24, 2026
o godzinie 13:06
Co to za potencjalny czub się tu non stop produkuje>
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 24, 2026
o godzinie 9:36
Kim jest reprezentant prosumentów i jaką pełni rolę?
Reprezentant prosumentów to osoba fizyczna lub podmiot gospodarczy, który reprezentuje grupę osób korzystających z jednej instalacji odnawialnej.
To on odpowiada za kontakt z operatorem systemu dystrybucyjnego, zgłoszenia do CSIRE oraz komunikację z firmami sprzedającymi energię.
Reprezentant pełni także funkcję administratora przypisania udziałów oraz zarządza rozliczeniami w ramach systemu bilansowania.
Każda grupa prosumencka musi posiadać takiego reprezentanta, co jest warunkiem działania w ramach systemu prosumenta wirtualnego.
To rozwiązanie ma na celu uproszczenie procesu obsługi oraz uniknięcie chaosu związanego z indywidualnymi zgłoszeniami setek odbiorców.
Reprezentant może być jednocześnie udziałowcem instalacji, ale nie jest to warunek konieczny.
Cdn.
Gall Anonim. mówi:
sty 24, 2026
o godzinie 6:17
Wszyscy mówicie o wiatrakach,a czy słyszał ktoś z was o planowanej budowie ogromnej elektrowni fotowoltaicznej o mocy 30 MW wraz z magazynem energiii o mocy 60 MW między Chynowem a Sierosławiem? Taka elektrownia zajmuje ogromny obszar, ok. 60 ha. albo i więcej. Jest już na BIP WOLIN obwieszczenie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji środowiskowych dla tej inwestycji z dnia 01.22.2026. Pozdrawiam i zachęcam do lektury.
Anonim mówi:
sty 24, 2026
o godzinie 9:14
Pewnie też na działkach Pana B. No to coraz ciekawiej się robi. Facet ma pol wyspy Wolin i teraz wszystko pokryje wiatrakami i fotowoltaiką.
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 23, 2026
o godzinie 19:33
Kto może zostać prosumentem wirtualnym i jakie są wymogi?
Prosumentem wirtualnym może zostać zarówno osoba fizyczna, jak i firma czy instytucja publiczna.
Warunkiem jest posiadanie udziału w instalacji odnawialnej energii, która wytwarza prąd, oraz zgłoszenie chęci rozliczania się w systemie wirtualnym.
Taka instalacja może być budowana samodzielnie lub w ramach większego projektu, np. farmy PV.
Ustawowo przewidziano maksymalną moc przypisaną do punktu poboru energii na poziomie 50 kW.
Dodatkowo konieczne jest zawarcie umowy z reprezentantem prosumentów, który w ich imieniu dokonuje zgłoszeń do OSD oraz prowadzi wszelkie formalności.
To pozwala zorganizować strukturę rozliczeń i zapewnić jednolity kontakt z operatorem.
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 23, 2026
o godzinie 12:17
Jak działa prosument wirtualny w praktyce?
Produkcja energii odbywa się w jednej lokalizacji, natomiast jej zużycie w zupełnie innym miejscu – to podstawowa cecha prosumenta wirtualnego.
Instalacja może znajdować się na dachu hali produkcyjnej, w parku przemysłowym lub na farmie fotowoltaicznej, a energia jest „przypisana” do licznika odbiorcy np. w mieszkaniu.
Wszystko odbywa się dzięki inteligentnym licznikom i cyfrowemu przypisaniu udziałów w systemie CSIRE. Zużycie nie jest autokonsumpcją, co oznacza, że prosument musi zapłacić pełne opłaty dystrybucyjne za energię pobraną z sieci, nawet jeśli pochodzi ona z jego własnej instalacji.
Taki model zwiększa transparentność i odciąża sieć od niekontrolowanych przepływów energii.
cdn.
Anonim mówi:
sty 23, 2026
o godzinie 17:56
Jesteś opłaconym trollem .
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 23, 2026
o godzinie 19:30
Nie jestem trollem i nikt mi nie płaci, ale ja, i to nie tylko, chcemy ZAROBIĆ realne pieniądze jako przyszli „wirtualni prosumenci” i dlatego chcemy aby ta i następne elektrownie wiatrowe powstały w naszej Gminie Wolin.
Zakładam, że jak społeczeństwo dowie się o tej bardzo korzystnej możliwości, jaką daje „prosument wirtualny”, która to instytucja świetnie funkcjonuje np. w USA czy Litwie, to liczba zwolenników budowy elektrowni szybko przekroczy liczbę przeciwników.
W Polsce instytucja „wirtualnego prosumenta” zafunkcjonowała dopiero od 2 lipca 2025 r.
W każdym razie ja będę to popularyzował, mam do tego prawo i nikt mi tego nie zabroni.
Ja szanuję zdanie przeciwników, choć nie podzielam ich stanowiska.
Zamiast inwektyw zapraszam do merytorycznej dyskusji.
Łączę wyrazy szacunku
Anonim mówi:
sty 24, 2026
o godzinie 9:33
To Gienek. On tak ma od urodzenia.
Anonim mówi:
sty 23, 2026
o godzinie 10:22
DOSYĆ TEJ MANIPULACJI i ROBIENIA Z LUDZI IDIOTÓW!
Dużo sie o Niemcach mówi i pisze, właśnie w kontekście OZE. Bardzo dużo mają u siebie różnych elektrowni wiatrowych i fotowoltaicznych, ale czy ktoś widział na wyspie Uznam wielkie turbiny wiatrowe czy hektary pokryte fotowoltaiką?? Oczywiscie, że nie. Oni wiedzą jak cenna jest ta wyspa przyrodniczo i jak można zarabiać tam na turystyce. Chronią tą wyspę do tego stopnia, że nawet po stronie polskiej jak są planowane jakieś duże inwestycje to wysylają skargi i protesty, bo się boją, że skutki tych inwestycji dotkną też ich. Nikt o Niemcach nie mówi, że są ciemni czy, że się boją, że kury im się przestaną nieść. Budując swoje elektrownie w odpowiednich miejscach, wzdluz autostrad, daleko od siedlisk i ludzi, i ptaków i zwierząt.
Wyspa Uznam ma dokladnie takie samo położenie geograficzne i walory przyrodnicze i turystyczne. Popatrzcie hak wyspa wygląda i uczcie się od nich!
Anonim mówi:
sty 23, 2026
o godzinie 12:42
Dostajesz ode mnie WIELKIEGO PLUSA !!!! Masz 100% racji , ale politycy widzą tylko swój koniuszek nosa .
Anonim mówi:
sty 23, 2026
o godzinie 15:56
Wyspa Wolin nie jest własnością żadnego polityka i najwyższy czas wyjść z takiego myślenia. To my tu jesteście gospodarzami,my tu placimy podatki i inwestujemy. Pan Balazs zachowuje się jak by tu wszystko do niego nalezalo i z nikim się liczyć nie musi. Zdziwiony, że mieszkańcy się zorganiziwali i zrobili plakaty. Co za buta i pycha!
anonim mówi:
sty 24, 2026
o godzinie 8:40
Ale za to obiecuje prąd za darmo, bo są podobno takie przepisy, szukałem i nie znalazłem. Proszę o namiar na te przepisy.
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 24, 2026
o godzinie 9:47
Spieszę z pomocą:
Art. 6g. ust 1. Inwestor realizujący inwestycję polegającą na budowie elektrowni wiatrowej przeznacza co najmniej 10% mocy zainstalowanej elektrowni wiatrowej stanowiącej przedmiot tej inwestycji do objęcia przez mieszkańców gminy na okres, o którym mowa w ust. 9, w celu uzyskania przez nich statusu prosumenta wirtualnego energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27b ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, zwanego dalej „prosumentem wirtualnym” – ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U.2024.1361.t.j)
który wszedł w życie dopiero w 2 lipca 2025 r.
Pozdrawiam i zapraszam do merytorycznej dyskusji.
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 23, 2026
o godzinie 8:55
Jakie ograniczenia obowiązują w okresie przejściowym?
W pierwszym etapie działania systemu prosumenta wirtualnego obowiązuje zasada działania w ramach jednego operatora sieci dystrybucyjnej.
Oznacza to, że zarówno miejsce produkcji, jak i zużycia energii muszą znajdować się w zasięgu tego samego OSD.
Ta regulacja ma na celu kontrolę i ocenę funkcjonowania nowego modelu w praktyce przed jego ogólnopolskim wdrożeniem.
Okres przejściowy potrwa od 2 lipca 2025 do 19 października 2026 roku.
Po tym czasie zniknie ograniczenie terytorialne, a energia będzie mogła być produkowana i konsumowana w dowolnym miejscu w Polsce, pod warunkiem spełnienia technicznych i formalnych wymagań.
To przejściowe ograniczenie ma również ułatwić operatorom przygotowanie się do pełnego wdrożenia systemu bilansowania 2.0 i dynamicznego net-billingu.
cdn.
cynik mówi:
sty 23, 2026
o godzinie 4:39
Na czele ruchu sprzeciwu wobec inwestycji stanął przewodniczący wolińskiej opozycji – radny Waldemar Dubrawski (?)
Konia kują, a żaba nogę podkłada
Kaczy Dziób mówi:
sty 24, 2026
o godzinie 8:42
Takiego zaangażowania społecznego tylko pozazdrościć. Krytykujesz a z siebie nic nie dajesz
cynik mówi:
sty 24, 2026
o godzinie 9:43
Pokazuję hipokryzję Dubrawskiego
Tusk mówi, po wecie Prezydenta, będę budował wiatraki, a Dubrawski działacz PO, przepraszam przechrzczonej na KO, pokazuje mu „GEST KOZAKIEWICZA”
Himalaje to są małe pagórki przy hipokryzji Dubrawskiego
Anonim mówi:
sty 24, 2026
o godzinie 12:29
No ale po co manipulujesz? Chodzi o lokalizację, a nie o to, żeby wiatraków nie było wcale. Ma ich nie być na wyspie Wolin!
cynik mówi:
sty 24, 2026
o godzinie 14:22
Walduś i tak ci Geblewicz nie uwierzy, jesteś przeciw wiatrakom bo liczysz na głosy PiS w 2029 r. w wyborach na burmiszcza Wolina – udowodniłeś, że to są za wysokie progi na twoje nogi i bardzo dobrze
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 23, 2026
o godzinie 3:38
Czym jest CSIRE i dlaczego jego wdrożenie jest kluczowe?
CSIRE, czyli Centralny System Informacji Rynku Energii, to ogólnopolska platforma informatyczna koordynująca wszystkie dane dotyczące przepływu energii, jej źródeł, odbiorców oraz rozliczeń.
System ten będzie pełnił rolę cyfrowego „centrum dowodzenia” energetyką, ułatwiając komunikację między operatorami, sprzedawcami, prosumentami oraz reprezentantami.
Dzięki CSIRE możliwe stanie się przypisywanie określonych udziałów w instalacjach fotowoltaicznych do konkretnych punktów poboru, niezależnie od miejsca ich fizycznego położenia.
Wdrożenie systemu jest niezbędne, by model prosumenta wirtualnego mógł działać w sposób bezpieczny, transparentny i zgodny z przepisami.
Do października 2026 przewidziano okres przejściowy, po którym CSIRE będzie działał w pełni w całym kraju.
cdn.
Znajoma krolika mówi:
sty 23, 2026
o godzinie 12:40
Do prosumenta . Wiem kim jesteś TOM . Co się stało że nie obrażasz ludzi ? Nie śpisz po nocach, czyżby wyrzuty sumienia? A twoja agitacja jest już nudna . Ile Ci płacą za te wypociny ?
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 23, 2026
o godzinie 16:35
Nikt mi nie płaci, ale ja, i to nie tylko, chcemy ZAROBIĆ realne pieniądze jako przyszli „wirtualni prosumenci” i dlatego chcemy aby ta i następne elektrownie wiatrowe powstały w naszej Gminie Wolin.
Zakładam, że jak społeczeństwo dowie się o tej bardzo korzystnej możliwości, jaką daje „prosument wirtualny”, która to instytucja świetnie funkcjonuje np. w USA czy Litwie, to liczba zwolenników budowy elektrowni szybko przekroczy liczbę przeciwników.
W Polsce instytucja „wirtualnego prosumenta” zafunkcjonowała dopiero od 2 lipca 2025 r.
W każdym razie ja będę to popularyzował, mam do tego prawo i nikt mi tego nie zabroni.
Ja szanuję zdanie przeciwników, choć nie podzielam ich stanowiska.
Zamiast inwektyw zapraszam do merytorycznej dyskusji.
Łączę wyrazy szacunku
Anonim mówi:
sty 23, 2026
o godzinie 20:38
Napisz kim jest ten TOM, z jakiej wsi? Ostatnio zniknął i nie ma z kogo się nabijać?
Zwolennik wiatraków mówi:
sty 24, 2026
o godzinie 4:08
Zwolennik wiatraków – zapraszam do merytorycznej dyskusji
tyle w temacie
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 21:53
Mam pytanie i proszę o odpowiedź, jeśli ktoś wie. W obwieszczeniach w urzędzie gminy , dnia 22.01.2026 jest info , że 03.12.2025 wpłynął wniosek do urzędu, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach , na budowę elektrowni fotowoltaicznej ,o mocy do 30 MW na działkach 95/6 obręb Chynowo. Na tej działce chcą między innymi postawić wiatraki . O co więc chodzi ? Będą wiatraki czy panele ?
Anonim mówi:
sty 23, 2026
o godzinie 6:42
To może tak będzie, że jedno i drugie będzie, bo nie będą sobie przeszkadzały. No to też dziadostwo, też ohydny widok.
Hdgfj mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 20:49
Demokracja polega na tym, że urząd Marszałkowski zawsze wie lepiej.
Przyrodnik mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 19:53
Największą bzdurą jaką usłyszałam na tym spotkaniu , to teks przedstawiciela Urzędu Marszałkowskiego. Stwierdził on że ptactwo
nauczy się omijać wiatraki . Mam pytanie , czy otworzy Pan szkołę latania i omijania przeszkód dla kaczek , żurawi, orła bielika i innego ptactwa . Jestem przyrodnikiem i wiem że dzikie zwierzęta rozumują według swoich praw i zasad. Genetyki nie oszukasz.
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 21:27
Ja z kolei zrozumielem, że to wiatrak będzie miał jakiś czujnik i na „widok” zbliżającego się ptaka albo się zatrzyma, albo zmieni kierunek swojego ustawienia. Tak czy inaczej ten pan jakieś bajki z mchu i paproci przyjechał opowiadać. Nie rozumiem po co został zaproszony skoro rada już raczej wcześniej ustaliła swoje stanowisko.
cynik mówi:
sty 24, 2026
o godzinie 4:19
Zgadzam się – radna Cackowska właśnie dokonała AUTODONOSU, a Komisja jako „kwiatek do kożucha” tylko to „przyklepała”.
XD mówi:
sty 24, 2026
o godzinie 17:36
Niszczyć taki dar natury przez takie kolosy.
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 19:27
Precz z tymi 270 metrowymi wiatrakami !!@ Pamietam o pożarze jednego wiatraka w Zagórzu. Obszar bezpieczeństwa utworzony przez straż pożarna wynosił 1 km. Te planowane obok Chynowa będą 3 razy większe. Więc w razie pożaru, straż stworzy strefę bezpieczeństwa na 3 km. A co z domami stojącymi najbliżej wiatraków, ze zwierzętami gospodarskimi ? Odległość 700 metrów od zabudowań, to w tymprzypadku KPINA !!! I proszę nie pisać ,że te są nowoczesne . To tylko maszyny i urządzenia, które mogą być zawodne. Walczmy o nasze domy , zwierzęta, majątek i bezpieczeństwo. Inwestor nie ryzykuje swoim życie.
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 12:19
Od kiedy można korzystać z modelu prosumenta wirtualnego?
Start systemu prosumenta wirtualnego został zaplanowany na 1 lipca 2025 roku, kiedy to uruchomiony zostanie Centralny System Informacji Rynku Energii (CSIRE).
To właśnie dzięki CSIRE będzie możliwe przypisywanie konkretnych udziałów w instalacji odnawialnej do punktów poboru energii w całym kraju.
Pierwszy etap zakłada ograniczone wdrożenie – funkcjonowanie systemu w ramach jednego operatora sieci dystrybucyjnej (OSD).
Oznacza to, że przez kilkanaście miesięcy (do października 2026 r.) wirtualne rozliczenia będą możliwe tylko w obrębie tej samej sieci.
Po tym okresie nastąpi pełne otwarcie rynku i możliwość przypisania produkcji energii do punktu zużycia niezależnie od operatora. To duży krok naprzód w rozwoju energetyki obywatelskiej, umożliwiający integrację rozproszonych źródeł OZE z potrzebami konsumenckimi bez barier lokalizacyjnych.
cdn.
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 12:13
PANIE POBŁOGOSŁAW TA ZIEMIE NA KTOREJ STANA WITRAKI
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 10:49
Dokładnie tak. Taka wielka, przemysłowa inwestycja chyba z dużo wi3kszym wyprzedzeniem jest planowana, nie przyzlo to chyba pani burmistrz do głowy 2 miesiace temu. Czemu o tych p,anach nie mówiła paniburmistrz w trakcje swojej kampanii wyborczej? No wiadoko,poprcie wtedy by bylo może na poziomie 5%
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 13:27
jakie ty bzdury piszesz, przecież właśnie teraz to się zaczyna.
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 16:19
Co się zaczyna? Czyli najpierw bajki o wspieraniu turystyki i o tym jaki Wolin piękny, a potem ni z tego ni z owego zamieniamy wyspę na obszar przemysłowy?. A nie, prawda, przecież wiatraki nie będą stały a Wolinie tylko na wiochach, jak to mieszkańcy Wolina lubią mówić.
leon mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 10:31
Potencjalny .To podłącz się na Mazurach ,albo na Dolnym Śląsku i nie zawracaj tu głowy.
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 10:14
Tytuł faktycznie z tezą. Wygląda jak by ludzie przestali się interesować sprawą i przyszła garsta ludzi tylko, bo nikt więcej się nie interesuje. No i to podsumowanie, że niektórzy chcieli dalej dyskutewac,a już nie bylo o czym, jak by to, że 4 radnych się przychyliło do tej petycji całkowicie zamykało sprawę. Podejrzanie szybko zagłosowali za tą petycja, a przecież jeszcze niedawno rada podjęła uchwałę w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego dla ogromnej farmy wiatrowej. I tutaj wyjaśnienie: NIE JEST PRAWDĄ, że uchwała miała charakter ogólny i nie dotyczyła budowy wiatraków. Do uchwaly dołączono uzasadnienie, gdzie bardzo dokladnie opisano jakich wiatraków uchwała dotyczy, jaka ma być wysokość, moc, że ma być tam również magazyn energii. Uchwałę można odnaleźć na BIP i widac to wyraźnie, że jest uchwała, a na drugiej stronie jest szczegółowe uzasadnienie czego ta uchwała dotyczy. Tak, że prosze radnych, żeby nie wprowadzać ludziw błąd, że ta uchwa,a nie dotyczyła budowy wiatraków, bo dotyczyła.
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 9:06
Od kiedy można korzystać z modelu prosumenta wirtualnego?
Start systemu prosumenta wirtualnego został zaplanowany na 1 lipca 2025 roku, kiedy to uruchomiony zostanie Centralny System Informacji Rynku Energii (CSIRE).
To właśnie dzięki CSIRE będzie możliwe przypisywanie konkretnych udziałów w instalacji odnawialnej do punktów poboru energii w całym kraju.
Pierwszy etap zakłada ograniczone wdrożenie – funkcjonowanie systemu w ramach jednego operatora sieci dystrybucyjnej (OSD).
Oznacza to, że przez kilkanaście miesięcy (do października 2026 r.) wirtualne rozliczenia będą możliwe tylko w obrębie tej samej sieci.
Po tym okresie nastąpi pełne otwarcie rynku i możliwość przypisania produkcji energii do punktu zużycia niezależnie od operatora.
To duży krok naprzód w rozwoju energetyki obywatelskiej, umożliwiający integrację rozproszonych źródeł OZE z potrzebami konsumenckimi bez barier lokalizacyjnych.
cdn.
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 9:47
Kogo to obchodzi, tutaj jest o tym, żeby chronić Wyspę Wolin przez instalacjami przemysłowymi, które będą oddziaływać na całą wyspę i zmienią jej charakter z miejsca o unikatowym charakterze przyrodniczym w obszar przemysłowy.
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 9:00
Trump o wiatrakach wczoraj w Davos
– Wiatraki są wszędzie w Europie. I to są przegrywy. Zauważyłem, że im więcej w danym kraju jest wiatraków, tym więcej ten kraj traci i gorzej sobie radzi – mówi Trump
anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 12:28
Ale sobie eksperta znalazłeś. Czego się dotknie to klapa. Zwykły awanturnik ,,rękawiczka”, któremu się wydaje, że pozjadał wszystkie rozumy. Reszta świata to idioci do zmanipulowania. Za pieniądze Musk’a razem z Musk’iem mieli kosić szmal ale naród okazał się mądrzejszy.
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 8:21
Kim jest prosument wirtualny i jakie są zasady jego rozliczeń w 2025 roku?
Prosument wirtualny to nowy uczestnik rynku energii, który produkuje prąd w instalacji fotowoltaicznej zlokalizowanej w innym miejscu niż jego punkt poboru energii.
Kluczowym aspektem wirtualności tego modelu jest brak fizycznego połączenia między miejscem wytwarzania a zużycia energii – produkcja może odbywać się np. w farmie PV, a konsumpcja w mieszkaniu w centrum miasta.
To ogromna szansa dla mieszkańców bloków, najemców i wszystkich, którzy dotychczas nie mogli inwestować we własną instalację.
Rozliczenia odbywają się w systemie net-billing, co oznacza sprzedaż energii po cenach rynkowych oraz możliwość późniejszego jej „odkupienia” w formie środków zgromadzonych na depozycie prosumenckim.
Nowe przepisy wprowadzają konieczność pełnego pokrycia opłat dystrybucyjnych, ponieważ nie występuje zjawisko autokonsumpcji.
Dzięki temu rynek zyskuje bardziej przejrzystą strukturę kosztową i realną wycenę energii w czasie rzeczywistym.
cynik mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 7:53
Radni przychylili się do stanowiska Mieszkańców reprezentowanych przez OPOZYCYJNY KLUB DUBRAWSKIEGO.
Komisja Skarg i Wniosków Rady Miejskiej w Wolinie jednogłośnie uznała petycję Mieszkańców za zasadną.
Choć nie jest to decyzja wiążąca, stawia ona pod znakiem zapytania dalszą realizację inwestycji w obecnym kształcie – WRESZCIE PRZYZNAŁ SIĘ DO TEGO CO BYŁO WIADOMYM OD POCZĄTKU
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 9:57
Nie znam Pana Dubrawskiego a też jestem przeciw turbinom.
Gdyby Pani Burmistrz Ewa Grzybowskaiała w swoim programie wyborczym postawienie wiatraków, wiele osób nie głosowałoby na nią i jej ugrupowanie.
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 13:29
a skąd wiesz, że pani grzybowska jest za, czy przeciw? bo ci dubrawski powiedział?
Anonim mówi:
sty 23, 2026
o godzinie 9:32
Czy to jest żart? Gdyby pani burmistrz była przeciw, to radni nie wyszliby z inicjatywą tego planu wiatraków i nie podjęliby uchwały.
A mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 6:01
Wysoki Sądzie proszę Państwa
Zwolennik wiatraków to Eugeniusz M.
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 13:40
też tak podejrzewam. Nawet potecjalny jest nim.
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 5:44
Wypowiedź radnego Waligury:
„Szanowni Państwo, temat procedujemy już od dłuższego czasu i tak jak Pani Sołtys wspomniała oczywiście przystępując do mpzp w tej materii, nie jesteśmy przeciwni, jeżeli chodzi o wiatraki a o usytuowanie tych wiatraków, bo wiemy dobrze, że jest to POZYTYWNE TAK DLA GMINY, JAK I MIESZKAŃCÓW.
Ale tutaj spotykamy się z innym tutaj elementem, elementem tego, że biorąc pod uwagę sprzeciw mieszkańców w sprawie dalszego procedowania mpzp dla tych inwestycji, dla tych terenów i dla tych sołectw.
My dzisiaj przede wszystkim rozmawiamy przede wszystkim na temat lokalizacji tego, że nie ma zgody na tą lokalizację, dlatego ja opowiadam się za uznaniem petycji mieszkańców za zasadną i skierowanie tego wniosku do Rady Miejskiej w Wolinie w celu uchylenia tej uchwały
Są to niemerytoryczne emocjonalne przesłanki, a co za tym idzie fałszywe i będą stanowić mocną podstawę prawną do zaskarżenia proponowanej uchwały np.: przez grupę potencjalnych „prosumentów wirtualnych”
cdn.
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 9:55
Chyba spać nie możesz zwolenniku przez te wiatraki.
Jak może być niemerytoryczne coś co od lat funkcjonuje na Wyspie Wolin ?
Analiza specyficznych obszarów przyrodniczych spowodowała pewne ograniczenia w sposobie gospodarowania na tych terenach.
W całej Polsce budowa farm wiatrowych w postaci wysokich budowli jest ograniczona.
Tu nie będzie wyjątku.
Potencjalnie nikt nie może być poszkodowany bo jak mówią radni to były tylko potencjalne plany, wstępna analiza.
Niestety pierwszy etap zawaliła gmina nie przeprowadzając w sposób efektywny konsultacji społecznych.
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 4:46
FAQ – najczęściej zadawane pytania:
Kiedy dokładnie zaczyna się możliwość bycia prosumentem wirtualnym?
Od 1 lipca 2025 r. – wtedy rusza CSIRE.
Czy muszę mieszkać w tej samej lokalizacji, gdzie jest instalacja?
Nie, produkcja i zużycie mogą być w różnych miejscach.
Ile maksymalnie mocy mogę mieć przypisane do punktu odbioru?
Do 50 kW dla jednego punktu.
Czy płacę opłaty dystrybucyjne jako prosument wirtualny?
Tak, pełne opłaty – brak autokonsumpcji.
Czy muszę mieć reprezentanta?
Tak, to obowiązkowy element systemu.
Czy mogę korzystać z taryf dynamicznych?
Tak, rozliczenia w net-billingu są oparte o ceny godzinowe.
Czy muszę posiadać instalację PV?
Nie – wystarczy udział w farmie i przypisanie do punktu poboru.
Karol Sowa mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 22:53
Jeśli istnieje zdecydowany sprzeciw mieszkańców, wyrażony w petycji, a komisja uznała petycję za zasadną, na takim etapie sprawa powinna zostać całkowicie zamkbięta i wszelkie plany zabudowy przestrzennej powinny raz na zawsze wykluczyć zamiar budowy wiatraków na całej wyspie Wolin. Wydaje mi się, że temat jaki poruszano na posiedzeniu komisji daleko do przodu wychodził przed etap aprobaty społecznej. Nie ma aprobaty społecznej, nie ma żadnych dalszych dyskusji na tematy daleko wybiegające w nieistniejącą lub nierealną przyszłość
Woliniak mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 22:33
Mam wątpliwości prawne?
Rada przystępując do odstąpienie uchwały w sprawie MPZP musi mieć świadomość, że inwestor może się odwołać do WSA w Szczecinie o uchylenie uchwały. Korzystając z Art. 101.-(Skarga na uchwały i zarządzania w sprawach zakresu administracji publicznej)
Mając na uwadze zaangażowanie inwestorów i dewelopera czyli R2 ENERGY. Tak łatwo nie odpuszczą. W grę wchodzą ogromne pieniądze i zabezpieczenie na lata swojej rodziny. Obym się mylił!
cynik mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 12:32
Nie mylisz się, już kiedyś gmina kamień fikała i skończyło się to wielomilionowymi odszkodowaniami.
Ewuś mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 21:36
Panie Arturze, ale będzie się pan do mnie odzywał? ? No starali my się, budowali my, wspólnym wysiłkiem… No ale prrrrppp
Ewunia mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 21:33
Panie Arturze, melduję niewykonanie zadania ?
KLIK mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 21:05
Kto po postawieniu wiatraków w Wiejkowie , Zagórzu , Śniatowie ma tańszy prąd ręka do góry.
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 4:11
W tamtym czasie nie obowiązywał przepis
Art. 6g. ust 1. Inwestor realizujący inwestycję polegającą na budowie elektrowni wiatrowej przeznacza co najmniej 10% mocy zainstalowanej elektrowni wiatrowej stanowiącej przedmiot tej inwestycji do objęcia przez mieszkańców gminy na okres, o którym mowa w ust. 9, w celu uzyskania przez nich statusu prosumenta wirtualnego energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27b ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, zwanego dalej „prosumentem wirtualnym” – ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U.2024.1361.t.j)
który wszedł w życie dopiero w 2 lipca 2025 r.
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 7:01
Odpowiem jako mieszkaniec jednej z ww. miejscowości – NIKT.
? mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 8:11
Potwierdzam Nikt
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 7:48
mogę już opuścić? bo nie wiem jak to liczysz
Olga mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 20:55
Czy ktoś wie, jakie było uzasadnienie podjęcia przez RM w 2023 r. uchwały o wykluczeniu terenu, na którym jest planowana farma wiatrowa z obszaru Natura 2000? Czy doszło do degradacji walorów przyrodniczych? Jaka była formalna przyczyna zmniejszenia obszaru Natura 2000 o ten właśnie teren?
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 20:20
Nie chcą wiatraków, nie potrzebują tańszej energii to odciąć
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 4:14
A ja chcę wiatraków, potrzebuję energii.
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 8:17
To kup sobie Redbulla! Redbull doda ci skrzydeł. Wiatrak,kup u Chińczyka w sklepie w Międzyzdrojach
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 10:00
To postaw sobie panele.
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 20:20
To niech zaskarżą, daj już spokój człowieku, bo czas zajmujesz i przestrzeń niepotrzebnie. Zajmij się swoimi sprawami, a to nie jest twoja sprawa.
Zwolennik wiatraków mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 4:17
Zdaje się, że jest demokracja i każdy się może wypowiadać.
Ja szanuję Twój głos to uszanuj moje wypowiedzi, chociaż możesz się z tym nie zgadzać.
Podyskutujmy na argumenty, a nie na inwektywy.
Łączę wyrazy szacunku
Zwolennik wiatraków mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 20:08
Inwestor może zaskarżyć uchwałę rady gminy o uchyleniu uchwały dotycząącej przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP) dla budowy farmy wiatrowej.
Zaskarżenie uchwały jest możliwe, jeśli narusza ona interesy prawne inwestora.
W przypadku zaskarżenia, Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpatruje wniosek o UNIEWAŻNIENIE uchwały rady gminy.
Wniosek o unieważnienie można złożyć samodzielnie lub w imieniu grupy mieszkańców np. potencjalnych „wirtualnych prosumentów”.
Termin na zaskarżenie wynosi 60 dni od dnia otrzymania informacji o uchwale.
cdn.
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 19:38
Hynowo przez samo „h”?
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 19:27
Za dużo tych decydentów. Jedynym decydentem może być tylko właściciel ziemi, na które ma powstać skrzydło. Inwestor powinien tylko rozmawiać z właścicielem terenu. Reszta paszoł won. Nie masz to nie decydujesz.
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 0:49
A toś wymyślił. Jakby tak było to cały ten Urząd Gminy mógłby nie istnieć.
Robisz co chcesz nie musisz wypełniać w byle sprawie tysięcy dokumentów.
Nie obowiązuje żadne prawo więc pod nosem ktoś postawi Ci wieżowiec, z drugiej strony wysypisko śmieci i jest ok.
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 18:53
Neolibki będą Wam wmawiać, że wiatraki to sama korzyść. Tylko że jest jedno „ale”. I to „ale” dotyczy tylko wąskiego grona uśmiechniętej elity. Niestety, lemingi z Wolina i Dziwnowa uwierzą w opowieści o tanim prądzie i mrzonkach o wielkim sukcesie. Tylko… sukcesie dla kogo?
Dla zwykłych ludzi pozostanie jedynie wpatrywanie się w cień hipnotycznie, rytmicznie wirujących śmigieł turbin wiatrowych, dominujących krajobraz w promieniu kilkunastu kilometrów i odstraszających turystów.
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 18:48
No jest jednak dziwne, że na komisję został zaproszony pan z Urzędu Marszałkowskiego (leśny dziadek bez pojęcia), który zachwalał wielkie wiatraki i twierdził, że nikt nigdy nie znalazł zabitego ptaka pod wiatrakiem. Po co ten pan został zaproszony jeśli radni planowali głosować za petycją, czyli mieli poprzeć mieszkańców. Jest tutaj jakaś niezgodność i raczej trzeba założyć, że petycja gdzieś w szufladzie wyladuje, a prace nad mpzp będą trwaly nadal. Nie można składać broni, to raczej początek tej walki iż koniec. Żadnej woli rozmowy na temat tych wiatrakow nie było, a przecież można było podyskutować, żeby radnych przekonać. Tutaj raczej chodziło, żeby szybko przyjąć uchwałę na temat petycji, która nie ma żadnej mocy prawnej, żeby zamknąć usta protestującym.
Zwolennik wiatraków mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 18:13
Wypowiedź Pani radnej Karoliny Cackowskiej, która nie jest członkiem Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, którą cyt.:
„My jako radni podjęliśmy uchwałę o przystapieniu do MPZP.
Jest to rozpoczęcie procedury.
Nie wszyscy z nas są za wiatrakami, ale to jest tylko przystąpienie, to nie jest żaden akt prawny, tylko rozpoczęcie procedury.
I na rozpoczęciu były właśnie zebrania z mieszkańcami okazało się,
że jeżeli Państwo w większości jesteście przeciw, więc UZNAJEMY ten głos
i STĄD JEST TAKA OPINIA KOMISJI.”
Jest to klasyczny przykład FAŁSZYWEJ PRZESŁANKI,
która absolutnie nie może stanowić MERYTORYCZNEJ PRZESŁANKI
do uchylenia przedmiotowej uchwały.
Cdn.
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 19:36
Wystarczy odstąpić od wykonania mpzp podejmując uchwale w tej sprawie.
Za AI
rada miejska może podjąć uchwałę o odstąpieniu od sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP), nawet jeśli wcześniej podjęła uchwałę o przystąpieniu do jego sporządzania.
Oto kluczowe aspekty prawne i proceduralne takiej decyzji w 2026 roku:
1. Odstąpienie na etapie przygotowawczym
Jeśli procedura planistyczna jeszcze trwa (plan nie został ostatecznie uchwalony), rada gminy ma prawo w dowolnym momencie podjąć uchwałę o uchyleniu uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu. Wynika to z tzw. władztwa planistycznego gminy – to samorząd decyduje, czy i kiedy chce wprowadzić nowe regulacje na swoim terenie.
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 6:46
Rada Miejska może każdą uchwałę uchylić lub zmienić, jeżeli ma do tego PRZESŁANKI MERYTORYCZNE
Brak przesłanki do uchylenia uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu miejscowego nie jest zgodne z prawem. Uchwała ta jest ważnym krokiem w procedurze planistycznej i wiążące organy uczestniczące w jej uchwalaniu. W przypadku braku przesłanki uchylenia, uchwała może wpływać na interesy prawne podmiotów mających prawo do nieruchomości lub ubiegających się o takie praw. W takich sytuacjach, zaskarżenie uchwały może być konieczne, aby zapobiec negatywnym skutkom dla interesów prawnych.
Przebieg obrad obrad wczorajszej komisji nie wykazał ANI JEDNEJ PRZESŁANKI MERYTORYCZNEJ uzasadniającej uchylenie uchwały o przystąpieniu do mpzp.
W tej sytuacji, jeżeli Rada Miejska w takim stanie faktycznym i prawnym to potencjalni „wirtualni prosumenci” na pewno taką uchwałę uchylającą zaskarżą do WSA
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 19:58
Zwolenniku wiatraków to mieszkańcy decydują o tym a nie merytoryka.
cynik mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 4:21
I ten argument na pewno będzie wykorzystany przy zaskarżaniu ewentualnej uchwały uchylającej podjętą uchwałę w sprawie przystąpienia do mpzp – więcej takich odpowiedzi.
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 8:48
Nie ma podstaw do zaskarżenia, gmina ma kompetencje sama decydować o tych planach i może zmienić zdanie zwłaszcza, kiedy plan przestrzenny nie został opracowany, żadne opinie srodowiskowe nie zostały wydane, żadne koszty nie zostaly poniesione. Koszty dla firmy R2, ktora 2 razy tu przyjechała inwestor może ponieść. Z powodu tych paru groszy do sądu nie pójdzie.
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 20:05
Zwolenniku wiatraków.
Nie trzeba być merytorycznym by stwierdzić, że coś tu nieładnie pachnie.
Kompetencją Gminy było przeprowadzenie konsultacji społecznych w sposób prawidłowy a tego nie było.
To jest jeden z powodów by podjęta przez radnych uchwała została anulowana i powinno się to odbyć jak najszybciej.
Proszę przeczytać dokładnie ustawę o jawnej informacji publicznej.
Zasadność zaniechania tego projektu farmy wiatrowej na wyspie możemy znaleźć w specyfikacji wyspy Wolin.
Zwolennik wiatraków mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 20:38
Wojewoda miał na to 30 dni i tego nie uczynił.
Natomiast autorzy petycji mieli na to 60 dni – nie uczynili tego, a to oznacza, że ta przesłanka odpada z mocy samego prawa.
Tyle w temacie
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 21:06
Coś ty zwolenniku wiatraków masz jakieś złe informacje.
Rada przez uchwalenie nawet uchwały ma prawo stwierdzić nieważność poprzedniej.
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 4:02
I to się mylisz – Rada ma prawo UCHYLIĆ swoją uchwałę, a np. grupa mieszkańców naszej Gminy potencjalnych „prosumentów wirtualnych” ma prawo ją zaskarżyć do wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie.
UNIEWAŻNIĆ Uchwałę Nr XXVIV/223/25 Rady Miejskiej w Wolinie z dnia 29 września 2025 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów położonych w części następujących obrębów: Chynowo, Domysłów, Kołczewo 1, Łuskowo, Sierosław w Gminie Wolin – MÓGŁ WOJEWODA ZACHODNIPOMORSKI W TERMINIE 30 DNI, ALE TEGO NIE UCZYNIŁ.
Pozdrawiam
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 4:31
Podaj normę prawną, konkretny przepis prawa, na mocy którego rada miejska może UNIEWAŻNIĆ, albo „połknij własny język” i nie wprowadzaj opinii publicznej w błąd.
Rad Miejska NIE MA PRAWA UNIEWAŻNIĆ swojej uchwały, natomiast MA PRAWO JĄ UNIUEWAŻNIĆ, a np.: grupa mieszkańców naszej Gminy Wolin potencjalnych „wirtualnych prosumentów” MA PRAWO JĄ ZASKARŻYĆ do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie
Realista mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 18:58
„Nie trzeba być merytorycznym by stwierdzić, że coś tu nieładnie pachnie.”
To „zapach” radnego Waligury, który przed podjęciem uchwały o przystąpieniu do mpzp NIE POINFORMOWAŁ, przynajmniej swoich wyborców.
Dzisiejsze jego i jemu podobnych histeryczne reakcje już tu niczego nie zmienią, wiatraki i tak powstaną.
Zwolennik wiatraków mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 17:46
Wypowiedź Waldemara Dubrawskiego, którą cyt.:
„Ja chciałem też wspomnieć o jednej z obaw mieszkańców dotyczącej właśnie odległości zabudowy mieszkaniowej i rekreacyjnej od farmy wiatrowej zapis w ustawie nie mówi o minimalnej 700 m odległości, mówi o 10 h wysokości, którą Rada Gminy może ograniczyć do 700 m.”
Powyższa wypowiedź absolutnie nie może stanowić merytorycznej podstawy do uchylenia przedmiotowej tej uchwały, a wręcz jest głosem za powstaniem tej farmy wiatrakowej.
cdn.
xxx mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 17:40
A jakie uklady ma Grzybowska z Grzelakiem bo na jego dzialkach tez maja byc wiatraki
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 19:26
Pewnie Balazs ma i to Wystarczy.
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 17:33
Panie zwolenniku słuchał Pan przedstawiciela Wojewody. Przesłanki są.
Są to liczne siedliska ptaków i ich trasy przelotowe. Nawet nie trzeba ich opisywać bo dokumentacja powinna być w gminie.
Od lat wszyscy począwszy od rolników po mieszkańców musimy spełniać szereg wymogów.
Odpowiednie terminy koszenia, czy wypasu.
Masę zezwoleń i analiz przy małych inwestycjach. Wszystko to w związku z mieszkaniem na terenie wyspy Wolin.
Na stronach Tauronu w informacjach o instalacji turbin wiatrowych jest również informacja o wykluczeniu stawiania dużych wiatraków na obszarach z ograniczeniami ochrony środowiska.
Żadnych roszczeń nie będzie.Uchwała i tak została przyjęta błędnie i bardzo łatwo to udowodnić.
Zwolennik wiatraków mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 18:39
Zgodnie z sugestią odsłuchałem wypowiedź przedstawiciela Marszałka nie Wojewody i to usłyszałem:
„Podnoszone argumenty przelotu ptaków, no nie wiem czy ktoś w tej dyskusji przedstawił badania na temat tego, że te farmy wiatraków będą przeszkadzały przelotowi ptaków.
Jeżeli obserwujemy w województwie gdzie działają farby wiatraków, właściciele tych farm jakoś tych ptaków pod wiatrakami nie zbierają.
Ptaki świetnie nauczyły się omijać wiatraki.”
Stwierdzenie, że:
„Żadnych roszczeń nie będzie.Uchwała i tak została przyjęta błędnie i bardzo łatwo to udowodnić.”
Bardzo śmiała teza i przyjmę ją do wiadomości, jeżeli upubliczniony zostanie choćby JEDEN DOWÓD, że uchwała ta o przystąpieniu mpzp „ZOSTAŁA BŁĘDNIE PRZYJĘTA”.
Tyle w temacie.
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 17:26
Wolin to stan umysłu. Ludzie być może bali się stawić osobiście bo tu jest wszystko ze sobą powiązane. Już to , że poparli petycję, to dużo .
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 17:15
Petycję podpisała większość mieszkańców. Nikt jednak nie chce lub nie może tracić urlopu na posiedzenie o 9:00 rano. Przyszła tylko delegacja mogąca sobie pozwolić na udział ranną pora!
Zwolennik wiatraków mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 17:05
Petycja mieszkańców oparta na fałszywych przesłankach nie może skutkować uchyleniem uchwały do przystąpienia do sporządzenia mpzp dla farmy wiatrakowej. Petycja nie może być oparta na fałszywych przesłankach. W przypadku petycji opartej na fałszywych przesłankach Inwestor będzie mógł taką uchwałę skutecznie zaskarżyć do WSA w Szczecinie.
Trzeba było posłuchać głosu rozsądku, odroczyć posiedzenie Komisji i solidnie merytorycznie, albowiem jeśli z takim uzasadnieniem będzie podjęta uchwała to protestujący „obudzą się z ręką w nocniku, czego im nie życzę
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 17:34
Ciekawe kim ty jesteś?
Zwolennik wiatraków mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 4:35
Zwolennikiem wiatraków i do tego mam prawo tak samo jak ty masz prawo być ich przeciwnikiem, co ja szanuję mimo że mam zdanie przeciwne.
Z wyrazami szacunku
Unin mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 16:59
Panie Lemza gdzie pieniądze na drogi które gmina przejęła od Kowru.
CH mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 16:52
Dziękujemy Urszula i Waldemar!
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 16:36
Brawo dla dubrawskiego za walke o mieszkańców. Niestety twoim nazwiskiem wycierają mordy elity a ludzie tego nie rozumieją
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 16:11
TO NIE JEST GARSTKA! TO SĄ TYLKO REPREZENTANCI setek osób przeciwnych tej inwestycji tym miejscu (w tym 600 osób, które podpisały petycję!)
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 9:11
Nas też jest dużo i liczba ta się zwiększa z dnia na dzień, w miarę jak ludzie sobie uświadamiają potencjalne realne korzyści z bycia „wirtualnym prosumentem”
Pozdrawiam i życzę miłego dnia
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 16:09
A ja pragnę przypomnieć, bo myślę że wielu już o tym zapomniało.
Proszę więc sobie przypomnieć gdzie przed startem na burmistrza pracowała Grzybowska, skąd się wzięła
Tak tak, tak właśnie, z fundacji prowadzonej przez balazsa, była ten kierownikiem czy czymś a kształt
Przypadek? Nie sądzę
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 18:38
Ciekawe zagadnienie. Jeśli tak, to może być coś na rzeczy. Przydał by się jakiś dziennikarz śledczy, w celu zbadania tego wątku.
cynik mówi:
sty 24, 2026
o godzinie 20:24
Stachu Motyka będzie najlepiej się do tego nadawał, ostatnio stał się waleczny
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 16:07
Wystarczy wejść na stronę gminy i przeczytać zachwyty nad pięknem unikatowej przyrody
Nie wierzę,że nie ma opracowań siedlisk ptaków bo to robione jest od lat
Mówienie, że ptaki znajdą sobie nowe szlaki i nowe siedliska to po prostu kpina. Chodzi przecież o to by to wszystko zachować w niezmienionej formie.
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 15:40
Wczoraj pan B. w swoim szerokim wywiadzie chwalił się swoimi osiągnieciami dla społeczności lokalnej. Tereny po fabryce domów nie przekształciły się w rolnicze przetwórnie, elewatory zbożowe nie zagospodarowane, Rolbank w Świerznie kompletna upadłość i dewastacja. Dziś, gdy na jego gruntach mają stanąć potężne wiatraki, sprzeciw mieszkańców określa jako polityczna gra pana Dubrawskiego. Właśnie ten człowiek ma odwagę na przedstawienie rzeczywistości. Pan B. chce uchodzić za dobrodusznego „mentora” w oczach mieszkańców. Wydaje się jednak, że hipokryzja jest dominująca. Brawo p. Waldemarze! Dla sprawy Wyspy Wolin jest pan niczym Tadeusz Rejtan!
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 15:17
Brawo Panie Waligóra.
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 15:11
Maxymowicza to chyba wynajmuja do bronienia super inwestycji pamiętacie jak bronił inwestora ktory chcial budowac osiedla i recykling?
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 15:08
Godzina 9 rano praca .
Mróz.
Problemy komunikacyjne.
Bardzo dobrze, że radni przyjęli zasadność petycji.
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 15:08
Opinia komisji bez znaczenia, gmina będzie projekt prowadzić dalej uznając korzyści przeważające wady inwestycji
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 16:59
Czyje korzyści?
Potencjalny "wirtualny prosument" mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 4:40
Korzyści na pewno uzyskają „prosumenci wirtualni” *
*Prosument wirtualny 2025 – najważniejsze informacje
Już 2 lipca 2025 r. w Polsce zaczął obowiązywać nowy model rozliczania energii z instalacji fotowoltaicznych, który otworzy drzwi do produkcji i zużycia prądu z OZE osobom i firmom, które nie mają możliwości montażu własnej instalacji. Wirtualny prosument to innowacyjne rozwiązanie wpisujące się w kierunek demokratyzacji energetyki – pozwala korzystać z odnawialnych źródeł energii bez konieczności fizycznego kontaktu z elektrownią.
Anonim mówi:
sty 22, 2026
o godzinie 6:55
Budżetu gminy i właścicieli gruntów na których stanie instalacja
Anonim mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 14:51
Panie jak Wam tam ściana pękła. Bo się wywalicie Wszyscy na plecy. Nic tylko ankrować i spinać bednarką jak beczkę.
L. mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 14:10
Większość mieszkańców nie mogła uczestniczyć , bo chodzi do pracy , a godzina 9.00 to tylko dla niepracujących .
Chynowo mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 16:49
Otóż to, dziękuję za ten komentarz. Grudniowe zebranie w Kołczewie, które zorganizowane było w godzinach popołudniowych, ukazało prawdziwą frekwencję zainteresowanych. Wszystkie miejsca siedzące zajęte i jeszcze połowa sali na stojąco.
xD mówi:
sty 21, 2026
o godzinie 14:08
To była tylko delegacja.